احسن الحدیث

احسن الحدیث

«الله نزّل "أحسن الحدیث " کتاباً متشبها....»(زمر/23)

خدا زیباترین سخن را [به صورت] کتابى متشابه متضمن وعد و وعید نازل کرده است آنان که از پروردگارشان مى‏هراسند پوست بدنشان از آن به لرزه مى‏افتد سپس پوستشان و دلشان به یاد خدا نرم مى‏گردد این است هدایت‏خدا هر که را بخواهد به آن راه نماید و هر که را خدا گمراه کند او را راهبرى نیست (زمر/23)

 حــديـث عـشـق

هر اندازه که دلتان مى‌خواهد بیاموزید اما (بدانید که) تا به علم عمل نکنید خداوند هرگز از آن (علم) به شما سودى نمى‌رساند، زیرا علما به عمل کردن اهتمام مى‌ورزند و نادانان به روایت کردن.

"امام صادق"

"آرشیو حدیث عشق"

 

تــدبــر در قــرآن

آیه قرآن

تلنگـریــ از جنس قرآنـــ

احسن الحدیث

«هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ»

«اوست که آرامش را در دل های مؤمنان نازل کرد»

فتح/4

"آرشیو تلنگرها"

 حضرت بارانـــ

اوقــات شــرعــي 

اوقات شرعی

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است


وَمَا تَفَرَّ‌قُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ (شوری/14)

آنان پراکنده نشدند مگر بعد از آنکه علم و آگاهی به سراغشان آمد؛ و این تفرقه جویی بخاطر انحراف از حق (و عداوت و حسد) بود

 

وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ (فلق/5)

- پناه می برم به خدا - از شرّ هر حسودی هنگامی که حسد می‌ورزد!



تلاش برای بدست آوردن کمالات ارزش است، ولی آرزو و تلاش برای نابود کردن دیگران حسادت است.حسود در برابر اراده و حکمت خدا جهتگیری می کند که چرا به او عطا کرده و به من نداده است.

قرآن ریشه بسیاری از گناهان را «بغیاً /حسادت» می داند.

۳ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۱۲
احسن الحدیث


بچه ها به جوشکاری خیلی علاقه دارند، هر چه هم میگویی: پسر جان! نگاه نکن اذیت میشوی. میگوید: دلم میخواهد! خوشم میآید!

اما شب که شد ناخوشی ها شروع میشود، و چشم درد امانش را میبرد، و تازه میفهمد که بعضی خوشی ها پایان خوشی ندارند. و همینجاست که به خود میآید و با خود میگوید: ای کاش حرف بزرگترها را آویزه گوش میکردم.

حال، بزرگتری مثل امیرالمؤمنین علی(ع) به ما همین را میگوید:

« کَم مِن نَظرَةٍ جَلَبَتْ حَسرَةً »

چه بسا نگاهی که حسرت و ندامت در پی دارد.

۰ نظر ۲۶ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۴۱
احسن الحدیث


بسم الله

یکی از چیزهایی که می تواند تدبر در قران را به ما ارزانی بدارد حفظ قران است.حافظ قران باید تلاوت کننده مستمر ان باشد .بایستی این حفظ کمک کند به تدبر ,حفظ حقیقتا کمک میکند به تدبر .شما تصورکنید در کشور ما 10میلیون, 15 میلیون کسانی باشند از مردان و زنان که این ها با معارف قران  اشنا باشند .ببینید این چقدر با ارزش است. ان ساخت قرانی جامعه در ان صورت بدست خواهد امد .که ما امیدواریم ان شا الله این پیش بیاید.

بیانات حضرت امام خامنه ای در محفل انس با قران مرداد90



عمل به قران

عمل خودمان را باید قرانی کنیم. الهی کنیم .به گفتن نیست .به زبان نیست .به ادعا کردن نیست.باید در عمل در این راه حرکت کنیم و قدم برداریم.

با قران که انس می گیرید قران را که تلاوت می کنید هرجائی دستوری است .هدایتی است .نصیحتی است .در درجه اول سعی کنید ان را در وجود خودتان ,در باطن خودتان ,در دل خودتان پایدار کنید و ان را به عمل خودتان نزدیک  کنید .هرکدام از ما اگر در عمل این را متعهد شدیم جامعه پیش خواهد رفت ,جامعه ,قرانی خواهد شد.

بیانات در محفل انس با قران  تیر91


۱ نظر ۲۴ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۳۸
احسن الحدیث


از شیخ بهایی پرسیدند: سخت میگذرد،چه باید کرد؟
 گفت: خودت که میگویی سخت میگذرد، سخت که نمی ماند! پس خدارو شکر که می گذرد و نمی ماند.

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ‌ یسْرً‌ا (انشراح/6)
به یقین با (هر) سختی آسانی است!


۳ نظر ۱۹ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۲۲
احسن الحدیث


... وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ(سوره آل عمران/آیه134)

 مومنان در هنگام عصبانیت خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند وخدا نیکوکاران را دوست دارد


کیفها را در مغازه های کیف فروشی ببین که چقدر زیبا و خوشفرم و خوشقواره ایستاده اند. اگر داخلشان بازکنی میبینی پر از روزنامه باطله اندو وقتی که روزنامه ها را بیرون میریزی از شکل میافتند.

خشم و عصبانیت مثل همان روزنامه باطلهاند؛ وقتی آنها را فرو ببریم شکل پیدا میکنیم، شخصیت پیدا میکنیم.

برای همین، قرآن کریم یکی از ویژگیهای اهل ایمان را فروخوردن خشم میداندوَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ..

یعنی خشم و عصبانیت خود را فرو میبرند.


۲ نظر ۱۴ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۰۱
احسن الحدیث


مطرح کردن گناه و کارهای زشت دیگران خواه راست باشد یا دروغ، قبح گناه و حرمت را در جامعه می شکند و دیگران را نیز به ارتکاب آن تشویق می کند.چنین کاری در قرآن، ترویج فحشا و  زشتیها محسوب شده و تهمت به دیگران از مصادیق بارز آن است.


 إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَ‌ةِ ۚ وَاللَّـهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (سوره نور/19)

کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است؛ و خداوند می‌داند و شما نمی‌دانید!


*یه مثالش میتونه همین پخش شدن فیلم و عکس عروسی ها باشه تواین فضاهای مجازی که بعدش هم بگن خودشون اگه براشون مهم بود پخش نمیکردن اونکه درست ولی منتشر کردنشون میشه چی؟!


۲ نظر ۰۹ شهریور ۹۴ ، ۰۱:۴۲
احسن الحدیث


آتش قلیان را روی قلیان درست نمی کنند، در روی منقلی درست میکنند و بعد روی قلیان می گذارند. آتش جهنم هم همینطور است، در جهنم درست نمی کنند، در جای دیگر درست می کنند و آنجا همین دنیا است یعنی هرکس آتش جهنم خودش را خودش تهیه می بیند.


وجِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ 

آن روز جهنم آورده میشود یعنی هرکس جهنم خودش را با خودش می آورد،

 

بهشت هم همینطور است. هر کسی بهشت خودش را از اینجا با خودش می برد.اینجا خودت بهشت درست می کنی.مانند حلوا که در مغازه است ولی در مغازه درست نمی کنند. در جای دیگر درست می کنند و مغازه عرضه می کنند.تلخی جهنم و شیرینی بهشت را اینجا درست میکنند.


۱ نظر ۰۶ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۰۷
احسن الحدیث


زندگی شما تنها فقط وقتی تغییر می کند که شما تغییر کنید. باورهای محدود کننده ی خود را کنار بگذارید و باور کنید که شما تنها کسی هستید که مسئول زندگی خودتان می باشید.
إِنَّ اللَّـهَ لَا یُغَیِّرُ‌ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُ‌وا مَا بِأَنفُسِهِمْ (رعد/11)
خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند.

۲ نظر ۰۱ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۵۵
احسن الحدیث

هدایت به بالا